خرید پستی

    http://www.n-javan.com/aks/sarmaye.gif

     

    ارتباط با ما

    تماس با ما

    درباره ما

    عکسهای مراسمهای موسسه

    آشنایی با کارشناسان موسسه

    شماره پیامک ما

    30006016285212

    لطفا پیغامتان را به شماره بالا پیامک کنید

    موقعیت شما در سایت
    صفحه اصلی
    شمارنده
    آموزش نخبه پروری

    http://www.n-javan.com/aks/kar.jpg

    http://www.n-javan.com/ghatar/125112_313.jpg

     

    Home

    گالری عکسها

    http://www.n-javan.com/aks/click.jpg

    

    مصاحبه با آقای علیرضا اسماعیل پور : صنایع چوبی بهار نارنج

    زندگینامه کارآفرینان موفق - مردان کارآفرین ایرانی

    شركت صنايع چوبي بهارنارنج فعّاليت خود را از تاريخ 23 بهمن ماه 1380 با هدف توليد محصولات چوبي و MDF آغاز نمود. كارخانه‌ي اين شركت در زميني به مساحت 000/7 مترمربّع و در فضاي 000/3 مترمربّع و با دارابودن نيروي انساني  متخّصص در شهرك صنعتي بندپي شرقي احداث گرديد. سالن‌هاي تخصّصي هريك از واحدهاي توليد تحت كنترل و نظارت مهندسين مجرّب شامل: انبار موادّ اوّليه، درودگري، پرسكاري و رنگ‌كاري مي‌باشد. واحد MDF كه خود به 3 بخش (برشپانل، لبه چسبان و مونتاژ اوّليه) تقسيم مي‌شود. نصب ماشين‌آلات و دستگاههاي مدرن، سرآغاز فعّاليت همگام شركت در زمينه‌ي MDF با تكنولوژي روز اروپا بود كه باعث بالابردن سهم شركت در بازارهاي داخلي و خارجي و تضمين كيفيت موادّ اوّليه‌ي آن گرديد. اين مجموعه در آبان‌ماه سال 84 موفّق به دريافت گواهينامه‌ي ISO9001 از شركت IQM ايتاليا شد كه موجب افزايش كارآيي، بهره‌وري و درنهايت ارتقاء كيفيت محصولات توليدي قابل رقابت با محصولات بين‌المللي و رضايت بيش از پيش مشتريان توليدات بهارنارنج گرديد. عليرضا اسماعيل‌پور كه در سال 1341 در محلّه‌ي بيژن‌حاجي بابل متولّد شد و مديرعامل شركت بهارنارنج مي‌باشد، درباره‌ي انتخاب اين شغل چنين مي‌گويد: «در سال 1359 بعد از گرفتن ديپلم به علّت تعطيلي دانشگاهها و انقلاب فرهنگي ناچار به بازار روي آوردم. بدليل علاقه به رشته‌ي الكترونيك جهت آموزش اوّليه به صندوق كارآموزي مراجعه نمودم كه با تكميل ظرفيت در اين رشته مواجه شدم كه به‌ناچار رشته‌ي چوب و نجّاري را پذيرفتم و يك دوره‌ي آموزشي سه‌ماهه را پشت‌سر گذاشتم و در بعدازظهرها هم نزد استادكاري به‌نام آقاي “دايي‌پور” به‌صورت كارآموزي مي‌كردم، او شرطي را براي پذيرش من گذاشته‌بود. اين‌كه تمام مغازه‌اش را در مدّت يك‌هفته تميز كنم تا بعد تصميم بگيرد كه آيا مرا پذيرا است يا خير؟ شايد حدود دو وانت‌نيسان از مغازه‌ي او خاك ارّه و پوشال را جمع‌آوري كردم و بعد از يك هفته استاد گفت: اگر اين‌كار را نمي‌كردي تو را پذيرا نبودم. بلافاصله بعد از 3 ماه آموزش با000/2 تومان سرمايه‌ي اوّليه كه از 1600 تومان فروش دوچرخه‌ام (چون رشته‌ي ورزشي‌ام دوچرخه‌سواري بود) و 400 تومان قرض از چندجا مغازه‌اي 20متري در حوالي اوقاف با ماهي 1000 تومان اجاره كردم و ابزار اوّليه‌ي نجّاري را خريداري كردم.»
    اوّلين سفارش

    «اوّلين سفارش من ساخت ميز سماور به قيمت 300 تومان بود كه با دريافت اوّلين دستمزد بسيار خوشحال شدم.»
    گسترش كار

    «بعداز اينكه در سال 60 جواز رشته‌ي نجّاري را گرفتم، از همان موقع كارم را گسترش دادم و پس از 3 تا 4 سال كارم در سطح بالا توسعه يافت و به‌ناچار مغازه‌ام را تعويض و در كمربندي غربي مغازه‌اي با مساحت 150 متري خريداري كردم. چون هدف اوّلي‌ه‌ام بيشتر جذب نيروي كار بود و چون علاقه‌ي زيادي به اين رشته داشتم از سال 71 كارم آنقدر گسترده شد كه نمي‌توانستيم با آن مغازه‌ي كوچك جواب مشتريان را بدهيم. به‌همين‌خاطر شركت صنايع چوب مامطير را در جادّه‌ي كياكلا تأسيس كردم. از سال 1380 با تفكّر ايجاد فضاي توليدي مستقل و اشتغال‌زا اقدام به تأسيس شركت بهارنارنج كردم. در سال 1381 قطعه‌زمين به مساحت 000/7 مترمربّع در شهرك صنعتي بندپي شرقي خريداري كردم و طرحي را با اشتغال 33هزار نفر ارائه دادم كه در شهريور 1382 به بهره‌برداري رسيده و در گام اوّل 12 نفر مشغول بكار شدند.

    در اين‌سال محصولات توليدي چوبي بهارنارنج عرضه مي‌ِد. از سال 1383 با توجّه به ورود محصولات MDF به بازارهاي جهاني و داخلي و همچنين استان مازندران خطّ توليد محصولاتMDF و جديدترين و پيشرفته‌ترين ماشين‌آلات روز اروپا را در كارخانه مستقر نمودم كه خود باعث افزايش نيرو به 33 و سپس به 48 نفر شده‌است.»

    MDF چيست؟


    MDF از مشتقّات چوب بوجود مي‌آيد (كه بصورتهاي تارهاي مويي الياف درمي‌آورند) و بوسيله‌ي پرسهاي قوي آن را فشرده مي‌كنند و اگر بخواهند آن‌را ضدّ آب كنند، قبل از آنكه به‌صورت خمير است با پارافيل مخلوز مي‌كنند. نوع روكش‌هاي MDF متفاوت و داراي تنوّع رنگ بسيار است.»
    تهيّه‌ي موادّ اوّليه
    «موادّ اوّليه كه در بازار ايران از آن استفاده مي‌شود از روسيه وارد مي‌شود كه توسّط تاجران ايراني خريداري مي‌گردد. براي تهيّه‌ي MDF چون در داخل ايران كارخانه‌ي تخصّصي توليد MDF نداريم، هرچند در چمستان نور شركتي است كه MDF  توليد مي‌كند، امّا ابعاد كار آن طوري است كه استاندارد روز نيست. به‌همين دليل تمام MDF هاي موجود در بازار ايران بيش از 80 تا 90 درصد از تركيه وارد مي‌شود زيرا حدود 19 كارخانه‌ي بزرگ توليد MDF وجود دارد.»
    سطح كار

    «ما روي كيفيت اهمّيت خاصّي قائل هستيم و تمام مراحل توليد ما از روي نقشه و استاندارد است. در واقع سيستم مديريت كيفيت را استقرار داديم و اين سيستم باعث شد كه مشتريان ما افزايش پيدا كردند. منتهي توليد ما جوابگوي اين حجم مشتري نيست. به‌همين‌خاطر مجبور شديم طرحهايمان را توسعه دهيم و هدفمان اين است كه شعبه‌هايمان را در سطح كشور افزايش دهيم. هرچند ما در مجموع شش شعبه داريم. (دوشعبه در بابل-يك شعبه ساري- يك شعبه گرگان-يك شعبه گنبد و يك شعبه بندرتركمن) امّا در برنامه‌اي كه تدوين نموديم در شهرهاي تهران، اصفهان و شيراز نمايندگي‌هايمان را داير خواهيم كرد. كاري كه در بهارنارنج انجام داديم يك تنوّعي بود در صنايع چوب بابل و حتّي مازندران.
    وجود مبلمان چيني

    «مبلهاي چيني به‌عنوان يك رقيب جدّي به‌حساب نمي‌آيد، امّا اين باعث شده كه ما سطح كارمان را بالا ببريم كه بتوانيم با آنها به رقابت بپردازيم. مشكلي كه در كالاي چيني است اين است كه كالاي ضعيفي هستند. يعني قدرت دوام ندارند و فقط روي زيبايي آنها كار شده‌است و در مازندران در درازمدّت اين كالاها جوابگو نيستند.»

    رطوبت و تغيير حجم چوب

    «در كارگاههاي ما واحد كوره، چوب‌خشك‌كني وجود دارد، استاندارد رطوبت چوب بايد 8 تا 12 درصد باشد، مشكلي كه نجّاري‌هاي ديگر دارند واحد چوب‌خشك‌كني ندارند و به آن اهمّيت نمي‌دهند. در مازندران فقط ما تنها داراي كوره هستيم. چوب كه خشك مي‌شود مقومت آن دو برابر مي‌شود و چسب‌پذيري آن بابل مي‌رود. از جمله در منازل بعلّت رطوبت زياد تغيير حجم در چوب پديد نمي‌آيد و لاروهايي كه در چوب وجود دارد با گرماي بالاي 70 درجه از بين خواهندرفت. ابعاد كوره 5/4 در 9 متر است و به‌صورت واگني ساخته مي‌شود. هر 15 روز مي‌توانيم چوب خشك كنيم و دو كوره چوب‌خشك‌كني داريم كه نزديك به 100 مترمكعب در ماه ظرفيت خشك‌كردن را دارند.

    وضعيت صادرات


    «ازجمله الزامات صادرات اين است كه حتماً بايد داراي استاندارد اروپايي بود كه خوشبختانه اين شركت در آبان‌ماه 84 استاندارد بين‌المللي ISO9001  را كسب نمود كه جزء شركتهاي معدودي هستيم كه ISO9001 داريم و ازجمله كارهايي كه براي صادرات حائز اهمّيت است حتماً بايد واحد بسته‌بندي  داشته‌باشند. يعني كارها به‌صورت اتّصالات است كه در اروپا انجام مي‌شود و ما اين دستگاه را از ايتاليا وارد كرديم كه براي كارهاي با حجم بالا مانند يك كمد 2 متر در 3 متر فضاي زيادي را اشغال مي‌كند. مي‌خواهيم اين به‌صورت بسته‌بندي انجام دهيم. فعلاً طرح مطالعاتي داريم كه صادرات به كشورهاي آسياي ميانه و دُبي بزودي صورت گيرد.

    انتخاب طرح و مدل


    طراحي را خودم انجام مي‌دهم، درواقع بايد طرّاح بايد فكر مردم را بخواند. يعني بدانيم كه مردم چه مي‌خواهند. در اين منطقه يعني شرق و غرب مازندران دو نوع ايده‌ي مختلف وجود دارد. يعني يكسري از اجناس ما تخصّصي براي شرق مزندران و يكسري مخصوص غرب مازندران. كلاً هر طرحي كه تا الآن داديم از آن استقبال خوبي شد. ازجمله از خطّ توليد MDF جديد خيلي استقبال شد.»

    چرا بعضي از صنايع چوبي به‌اصطلاح دچار كرم‌خوردگي مي‌شوند؟


    چون دراين منطقه رطوبت محيط زياد است. اگر رطوبت بيش از 50 درصد باشد لاروهايي در داخل چوب وجود دارند. اگر چوب در فصل بهار قطع شود قبل از اينكه وارد كوره شود و از آن ميز و يا صندلي و ... توليد شود لارو داخل آن تبديل به حشره مي‌شود. امّا كاري كه ما انجام مي‌دهيم توسّط گرماي بالاي 70 درجه‌ي كوره كه قبلاً ذكر شد، اين لارو را از بين مي‌بريم. كلّيه‌ي توليدات ما با 4 سال ضمانت و 10 سال خدمات پس از فروش ارائه مي‌شود.

    برنامه‌هاي آينده

    «ازجمله برنامه‌هاي آينده، استقرار واحد طرّاحي در شركت مي‌باشد و نيز براي تثبيت بازار خارجي به يكسري ماشين‌آلات تخصّصي نياز داريم كه سال آينده وارد كنيم كه از جمله‌‌ي آن CNC برش است كه تمام توماتيك است، پرس وكيوم كه روكش ملامينه را تا يك ميلي‌متر پرس انجام مي‌دهد و اگر اين دستگاه را وارد كنيم مشكلات خاصّي را براي ما ديگر از نظر وجود ماشين‌آلات نخواهيم داشت و تا شهريورماه شعبه‌اي را در بازار يافت‌آباد راه‌اندازي خواهيم كرد. (يافتآباد كلّ بازار مبل ايران را پوشش مي‌دهد، ولي بازار بابل هنوز شناخته‌شده نيست، امّا در اين منطقه ما حرف اوّل را مي‌زنيم.)»

    مشكلات

    «در صنايع چوب حمايت چنداني نمي‌شود، اگر از توليد‌كننده حمايت شود، روحيه مي‌گيرد. مخصوصاً با تورّمي كه امسال ايجاد شده، واقعاً توليدكنندگان مشكل دارند. بخاطر عدم حمايت انگيزه‌ي كافي براي توليدكننده بوجود نمي‌آيد كه به سمت توليد برود. تثبيت قيمت وجود ندارد. از اوّل سال تاكنون هنوز شركت‌هايي كه با آنها كار مي‌كنيم، ليست قيمت را ارائه نداده‌اند. نزديك به 25 درصد جنس‌هاي ما تورّم يافته ولي هنوز قيمت جنس‌هاي خود را افزايش نداديم زيرا بازار اين منطقه كشش افزايش بي‌رويه‌ي قيمت را ندارد. به همين‌خاطر توليدمان را افزايش داديم. از وام‌ها استفاده مي‌كنيم تا حجم خريد يكسري از مواد اوّليه كه از خارج بصورت مستقيم تهيّه مي‌شود را بالا ببريم.

    رضايت از كار


    من از شغل خودم راضي هستم. براي رشد در كارم از وام استفاده كرده‌ام. نزديك به 700 ميليون تومان براي شركت سرمايه‌گذاري كردم. طبق برنامه‌ريزي قسط آنها را دادم و هيچ بي‌رويه‌ي سرمايه‌گذاري نكردم و سرمايه‌گذاري را پلّه‌پلّه انجام داده‌ام. علاقه‌اي كه به اين كار داشتم باعث شد كه خسته نشوم. شعار اشتغالزايي داريم ولي دركل اجرا نمي‌شود. هركاري كه صنتعگران مي‌كنند با پشتكار و تلاش خودشان است.

    نقش همسر در موفّقيت كار

    همسرم براي موفقيتم بسيار همّت كرد و بسيار در اين ميان زحمت كشيد. از دو شعبه كه در بابل داريم يك شعبه را همسرم در اختيار دارد. سه فرزند دخترم كه يكي از آنها دانشجوي رشته‌ي زبان انگليسي  كه بعضي اوقات كمك مي‌كند و دو فرزند ديگرم كه يك سوّم ابتدايي و يكي اوّل راهنمايي هستند. من علاقه داشتم دخترم در صنايع چوب تحصيل كند ولي خودش علاقه نداشت.

    توصيه به جوانان

    جوانان جنگنده نيستند. با هركدام كه صحبت مي‌كنيم مأيوس هستند. درصورتي كه خود من از اوّل هيچ‌چيز نداشتم، امّا دنبال كار را گرفتم و تا آخرش رفتم. البتّه با تلاش و پشتكار خودم. امّا جوانان امروز خيلي راحت زندگي مي‌كنند. تا حرف بزنيد مي‌گويند پشتوانه نداريم، سرمايه‌اي نداريم كه كاري را انجام دهيم.

    خطّ مشي

    شركت بهارنارنج توليدكننده‌ي انواع محصولات چوبي و MDF تأمين رضايت مشتريان را به‌عنوان هدف اصلي درنظر گرفته و در راستاي تحقّق اين هدف استقرار مديريت كيفيت بر مبناي استاندارد ISO9001 به مورد اجرا گذاشته و درجهت پياده‌سازي آن موارد زير را مدّنظر قرار داده‌است.

    -  ارتقاء سطح كيفيت محصولات ارائه‌شده براساس الزامات مشتري

    -  افزايش بهره‌وري و توانمندي نيروي انساني و ارتقاء دانش فنّي و مهارتها از طريق آموزشهاي مستمر و مؤثّر

    - تحويل به‌موقع محصول

    -  استفاده از تكنولوژي و تجهيزات نوين در توليد

    -  افزايش سهم محصولات توليدي در بازارهاي داخلي

    -   سعي و تلاش جهت حضور مطلوب در بازارهاي خرج

    مديريت و كاركنان بهارنارنج ضمن درك مفادّ خطّ‌مشي فوق، خويش را متعهّد به بهبود مستمر و اثربخش سيستم مديريت كيفيت بر مبناي استانداردISO9001 دانسته و به‌عنوان چارچوبي مطلوب و كارآمد جهت تعيين و بازنگري اهداف كيفي سازمان معرّفي مي‌نمايد.

     
    آموزش نخبه پروری

     

    اگر می خواهید با راهکارهای مختلف جهت افزایش تولید-بازاریابی-برندینگ آشنا شوید کلیک کنید

    اگر تصمیم به ایجاد کسب و کار جدیدی دارید کلیک کنید

     

     

    محصولات فروشگاه
    پربازدیدترین مطالب
    سرمایه گذاری - استخدام

    شرایط سرمایه گذاری  و اعطای نمایندگی

    http://www.n-javan.com/aks/sarmaye.gif

    آخرین محصولات
    کلیه حقوق سایت متعلق به موسسه رشد خلاقیت نوآوران جوان می باشد